De Bovenkamer: Stefaan Jamaer

intsite | De Bovenkamer: Stefaan Jamaer

Stefaan Jamaer
© Alexandra Bertels

Stefaan Jamaer is architect en industrieel ontwerper. De kneepjes van het vak heeft hij geleerd onder de hoede van OFFICE Kersten Geers David Van Severen. Jamaer streeft steevast naar eenvoud en radicaliteit, zowel in gebruik als uitvoering. Dat is ook te zien aan zijn debuut, een speelse gebogen kapstok die refereert naar Thonet's klassieke houten modellen. De designer werpt voor ons een blik in zijn bovenkamer.

In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Stefaan Jamaer.

Op welke eigen gerealiseerde objecten bent u het meest trots en waarom?
“Een maand geleden bracht ik samen met Lensvelt een staande kapstok uit, opgebouwd uit gebogen stalen staven. Het object reduceert het archetype van Thonet tot een minimum. Tegelijkertijd is het ambigu doordat het ook speelsheid in zich draagt. De kapstok is bedacht voor plekken waar vaak niet de ruimte is voor een aparte vestiaire of zelfs een inkomhal. Zo past het in een living. Anderzijds is het leuk om ze per twee of drie te groeperen in grote ruimtes.”

Van welk object in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“Momenteel ben ik bezig met het uitbreiden van de kapstok tot een serie van meerdere objecten in dezelfde vormentaal. Een collectie is dan ook rijker in nuance dan een apart product.”

Welk project van een andere Belgische interieurarchitect is voor u een schot in de roos?
“De laatste tentoonstelling van OFFICE met Pieter Vermeersch voor Maniera vond ik heel sterk. Apart zijn beide niet vaak actief als interieurontwerper. Toch is er een sterke complementariteit wanneer het architectenbureau en de kunstenaar de handen in elkaar slaan. De toon van de show bij Maniera werd heel erg bepaald door het contrast tussen het kleurenspel van de scheiding en het spiegelende materiaal van de zetel en zuillamp. De zetel, lamp en kamerscherm leken daardoor in een spanningsveld te staan. Kortom, heel architecturaal.”

Welke buitenlandse designer vormt voor u een grote bron van inspiratie?
“Jasper Morrison. Zijn werk springt in het oog omwille van de ontwerpen die net sterk zijn in hun rol op de achtergrond. Hij doet onderzoek naar objecten die anoniem werden gecreëerd, zoals een wijnfles. Door hun vanzelfsprekendheid zijn ze sterker dan eender welk designerstuk. Morrison vertaalt dat enorm sterk in zijn eigen ontwerpen. De Plywood Chair, ontworpen voor Vitra, lijkt bijvoorbeeld weinig te maken te hebben met een vormentaal die we van design gewoon zijn. In die ruwheid zit net de schoonheid.”

Met welke materialen werkt u het liefst?
“Met pen en papier, al gaat er niets boven het vervaardigen van een fysiek model.”

Welke jonge interieurarchitecten en designers in België maken momenteel veel indruk op u?
“Julien Renault. Hij zoekt op een gelijkaardige manier als Jasper Morrison naar soberheid en normaliteit. Zijn installatie voor Knauf op Kortrijk interieur was heel verrassend. Hij zette banaal materiaal als gipskarton in om een interieur, in dit geval dat van een zuiders café, te verzorgen. Verder ook het werk van Ciel Grommen en Max Royakkers, zij maakten een installatie voor de seizoenarbeiders in Borgloon. Die installatie werd in de vorm van een rijhuis geplaatst op een aanhangwagen. Het doet dienst als ontmoetingsplek. Het is vormelijk sterk, maar vooral heel poëtisch om dit ‘huis’, zo typerend voor ons land, in de velden aan te treffen. Tot slot het werk van Joris en Terry Kritis, de grafische vormgevers beperken zich niet tot het gedrukte medium, maar werken vaak samen met scenografen aan het uitzicht van tentoonstellingen. Hun grafisch werk lijkt vaak onlosmakelijk verbonden aan die scenografie.”

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
“Na mijn studies nam ik deel aan een workshop met Zwitsers architect Pascal Flammer. Zijn architectuur ontstaat in een spanningsveld tussen het abstract idee of ruimtelijk gevoel dat hij wil overbrengen en de mogelijkheden en limieten van het materiaal. Tijdens de workshop bracht hij die twee contrasterende werelden samen.”

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?
“Ik ben nog jong en mijn dromen moeten nog steeds uitkomen. Er is dus nog veel werk aan de winkel.”

Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
“Een Thonet armchair met rietinleg. Mensen kijken vaak raar op wanneer ze het in ons appartement zien staan. Ze lijken zich dan af te vragen of dat wel design is.”

Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur? Waarom?
“De Luminator van Castiglioni, want dat vind ik echt een prachtige lamp.”

No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“Dan zou ik een mooie aluminium tafel van Maarten Van Severen aanschaffen.”

Snelle vragenronde

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect was? Dokter, liefst chirurg.
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Ingenieur-architect aan de KU Leuven
Bij wie heeft u stage gelopen? OFFICE Kersten Geers David Van Severen
Wat was de titel van uw eindwerk? ‘Urban Embarkation of Husn Camp’
Favoriet design-boek? ‘Supernormal’ van Jasper Morrison en Naoto Fukasawa
Favoriet ander boek? ‘Cities for a Small Planet’ door Richard Rogers
Favoriete film? Il postino
Favoriet tv-programma? ‘Comedians in Cars Getting Coffee’ met Jerry Seinfeld
Favoriete muziek? ‘Sound of Whack’ van Whiz
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? In musea
Favoriete Belgische stad? Brussel
Favoriete Europese stad? Genua
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Eerder een stad: Londen
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Duurlopen
Favoriete beroepsgerelateerde website? Architectural Review
Favoriete andere website? Book Depository