Beleving centraal in interieur van nieuwe Arenberg

Beleving centraal in interieur van nieuwe Arenberg

intsite | Beleving centraal in interieur van nieuwe Arenberg
  •   26 aug 2019
  • Niels Rouvrois

Arenberg
©BartKiggen

De Antwerpse Arenberg pakt uit met een restyling die een stap verder gaat in de ervaring voor de bezoeker. Niet alleen op het podium, maar ook in het interieur van de schouwburg wordt plaatsgemaakt voor nieuwe energie.

Midden september opent Arenberg in hartje Antwerpen zijn theaterseizoen met een breed programma én een vernieuwd interieur van de gelijkvloerse publieksruimtes en de bars. “Onze programmatie is al heel divers. Arenberg wil een spiegel van de stad zijn, maar dat vertaalde zich nog niet in het interieur”, vertelt directeur Milan Rutten. De omwenteling die we nu realiseren sluit aan bij onze visie: je voelt je meteen welkom in een plek die meer is dan een zaal met podium alleen. Het is een inspirerende omgeving geworden. Je ontdekt er werk van lokale artiesten en makers. De lounges en diverse bars nodigen uit om al vroeger af te spreken, iets te eten en achteraf te blijven hangen. Onze ambitie is om Arenberg op termijn ook overdag te openen en een ‘open huis' te zijn voor onder meer co-workers, freelancers en studenten."

Oude grandeur & nieuw talent

De creatieve kracht achter de restyling is Billyjean, interieurontwerpster van opleiding en nu aan het werk in het productieteam van Arenberg. "Mijn ontwerp wil zowel de grandeur van weleer als de nieuwe energie vertegenwoordigen”, klinkt het. “Aan de ene kant heb je het klassieke gegeven, Arenberg als vaste waarde in de Antwerpse cultuurscene. Daarnaast staat de nieuwe generatie die het publiek verrast. Vanaf nu voel je die energie zodra je voet in de Arenberg zet. Samen met een selectie van ontwerpers, makers en merken zetten we een totaalbeleving neer."

Makers aan zet

Grafisch vormgever Pieter Boels pakte BARBRUT aan, die barst van de energie. Kleurrijke Colombiaanse draadstoelen van Omarcity en geometrische bartafels van Atelier Dubbeloo sluiten aan bij de frisse grafiek. Out of the box-ontwerpen zoals de hoge roze stoel van Lien Van Deuren, designer achter het Antwerpse label Hartwerp, triggeren de bezoeker. Aan de wanden hangt uniek werk van illustrator Matthias Phillips en kunstenaar-fotograaf Daphne Okon. BARLOKAL zet op zijn beurt een sfeervolle toon met handgemaakte Parijse bistrotafels en klassieke Thonet-stoelen. Je kan er vanaf dit seizoen ook een hapje eten voor en na de voorstellingen. De bar zelf werd flink uitgebreid door Studio Part en verwelkomt bezoekers zodra ze binnenstappen.

De aansluitende ruime lounge met comfortabele rode fluwelen sofa's baadt in een aangename boudoirsfeer. Mieke Verbijlens foto's van huisartiesten blikken terug op het rijke verleden van Arenberg. Pieter Boels, grafisch ontwerper en muralist: "Ik zie Arenberg als een plek waar ogenschijnlijke tegenstellingen samenkomen en -werken: gezellige matinées, grote sterren en experimentele voorstellingen door jong talent staan er naast elkaar. Ik wilde die eclectische ziel van Arenberg tonen. De kleurrijke geometrie die ik creëerde in BARBRUT gaat in dialoog met de klassieke elementen van de zaal.”

Totaalbeleving

De Antwerpse ontwerper Jean Amavi trekt de totaalbeleving door in de kledinglijn voor de vrijwilligers en de jobstudenten. Jean Amavi: "Ik ben aan het werk gegaan met 'Ge zijt zo schoon als ge lacht'. Arenberg hanteert die slogan als comedy-huis, een belangrijk speerpunt in hun programmatie. Voor de t-shirts en hemden heb ik een gezicht uitgewerkt dat de diversiteit van de stad weerspiegeld én die universele glimlach meeneemt."


Bron: An Michiels