Designverlichting creëert juiste sfeer in luxe penthouse aan het MAS

intsite | Designverlichting creëert juiste sfeer in luxe penthouse aan het MAS
  •   11 okt 2019
  • Niels Rouvrois

© Patricia Goijens

Dinsdag 8 oktober organiseerde kreon een persbezoek aan het luxe penthouse van Eric Van Tilburg (zaakvoerder van Indico Painting) en zijn vrouw Anne Van Aelst  in het hart van Antwerpen, aan Museum aan de Stroom (MAS). Ook intsite.be ging een kijkje nemen en trok grote ogen. Het ontwerp van architect Dieter Vander Velpen baadt in luxe en het eindresultaat is een schoolvoorbeeld van high-end wonen, met de gedetailleerde integratie van kreon-verlichting in het totaalconcept als rode draad.

Van een rustige villa in Kapellen naar een penthouse in het bruisende hart van Antwerpen. Eric Van Tilburg en zijn vrouw maakten enkele jaren geleden een weloverwogen keuze. “De kinderen verlieten het nest en ons huis was te groot voor twee om te onderhouden”, aldus Eric. “We hadden twee opties: het onderhoud uitbesteden of iets anders zoeken. Het werd optie twee en uiteindelijk hebben we voor het hart van Antwerpen gekozen. Onze nieuwe woonst moest vooral een constant vakantiegevoel creëren. En daaraan draagt ook de locatie bij. Het bruist hier van cultuur en horeca, en ieder weekend is er wel iets te doen. Bovendien ligt mijn bedrijf, Indico Painting, hier vlakbij. Dat is een extra troef.”

Dieter Vander Velpen

Het oog van Eric en zijn vrouw viel op een casco penthouse met zicht op het MAS. Eric Van Tilburg: “In onze zoektocht naar een architect kwamen we al snel bij Dieter Vander Velpen terecht. Ik kende Dieter en zijn kwaliteiten. Mijn vrouw en ik houden wel van mooi interieur, maar het is Dieter die er een geheel van kan maken. We werden meteen betoverd door zijn ontwerp. En het is ongelooflijk hoe dicht het eindresultaat aanleunt bij zijn renderings.”

© Patricia Goijens

© Patricia Goijens

Het penthouse bestaat uit twee verdiepingen en heeft een totale oppervlakte van circa 240 m². Kort samengevat: boven vormen de keuken en living een open ruimte  - bijna volledig omgeven door raampartijen met zicht op het MAS - en is er een hal richting lift, toilet en een ruimte die dienst doet als bureau/cinema lounge. De benedenverdieping is opgevat als één grote mastersuite met een ‘sacrale’ hal, 2 slaapkamers, 2 badkamers en een fitnessruimte. Dieter Vander Velpen begon in 2016 met een leeg blad aan het project. “Casco en brute beton. Meer was er niet”, vertelt de architect. “Maar de ruimtes waren wel goed. Het doel was om een mediterranean vibe te creëren.”

kreon-verlichting

Een onmisbaar aspect in het hele verhaal is verlichting. Karolien van Hollebeke, drijvende kracht achter MOON Lighting, fungeerde van start tot finish als sparringpartner van Dieter Vander Velpen. Zo speelde zij - in samenspraak met de architect - een belangrijke rol in het aankleden en decoreren van de woning. Maar haar grootste verdienste situeerde zich op het vlak van lichtadvies. “Verlichting is van bij het begin geïntegreerd in het ontwerp”, vertelt Karolien. “Binnenstappen in een oase van rust was de bedoeling. Hoe creëer je een warme sfeer zonder de uitdrukkelijke fysieke aanwezigheid van de armaturen? Die vraag moesten we beantwoorden. Het grondplan is rechthoekig en we wilden de belijning in de kijker zetten. Daarom kozen we in de keuken/living voor cana 80-profielen van kreon in de lengte, in combinatie met aplis in-line 80 spots van kreon. Profielen zijn erg interessant om een belijning te creëren en zorgen voor uniformiteit en rust. Dezelfde belijning wordt doorgetrokken in de hal tot in de bureau/cinema-ruimte. Zo zorgen we voor synergie tussen verschillende ruimtes.”

Waar de keuken en living ook genieten van veel daglicht, wordt in de bureau/cinema-ruimte de avondsfeer benadrukt met warme, groene kleuren en opnieuw de keuze voor walnoothout. Ook de zwarte stalen accenten komen terug. Een stoffen wand versterkt dan weer het home cinema-gevoel. Opmerkelijk: overal in het penthouse word je achtervolgd door muziek, maar boxen zie je nergens. “Die zijn allemaal weggewerkt in het plafond, zonder ook maar iets aan geluidskwaliteit te hebben ingeboet. Integendeel”, vertelt Eric Van Tilburg. Wat verlichting betreft valt op hoe de belijning van de hal en de leefruimte wordt doorgetrokken met een cana 80 profiel van kreon. Karolien van Hollebeke: “In kleinere ruimten kozen we voor kreon cana 40-profiel, in combinate met kreon aplis in-line 40. Door in een totaalproject dezelfde “familie” van armaturen te kunnen gebruiken, ontstaat er balans en rust in de woning. Het geheel hier is heel sfeerscheppend, maar tegelijkertijd ook tijdloos. En kreon is de ideale partner daarvoor.”

© Patricia Goijens

© Patricia Goijens

Travertin

De mediterranean vibe ervaar je dadelijk wanneer je op de vierde verdieping uit de lift stapt en de leefruimte betreedt. En dat Dieter Vander Velpen een natuursteen-adept is, is eveneens meteen merkbaar. Zowel de vloer als het keukenblok zijn uitgevoerd in Travertin. “Samen met walnoothout speelt Travertin de hoofdrol in de leefruimte. Die leefruimte oogt strak, maar straalt tegelijkertijd ook warmte uit door het materiaalgebruik. Travertin voor de vloer en het keukenblok op maat dat uit de vloer rijst. Walnoothout voor de eveneens op maat gemaakte kastenwand, waarin de keukentoestellen zijn weggewerkt.”

© Patricia Goijens

© Patricia Goijens

De zorgvuldig uitgekozen meubels en decoratie versterken het warme gevoel. De aanwezigheid van design en kunst van Belgische hand is overigens alomtegenwoordig in het penthouse, zowel beneden als boven. De binnentafel doet eveneens dienst als buitentafel wanneer de grote raampartij (van plafond tot vloer) wordt opengezet. Het aangrenzende terras met zwembad, beiden uiteraard bekleed met Travertin, bieden een prachtig zich op het Mas en benadrukken het vakantiegevoel. Een sauna en een groenwand, van Hof van Jeroen, maken het plaatje compleet. Dieter Vander Velpen: “Het was zeer belangrijk om het gevoel van binnen ook naar buiten te trekken. En dat is aardig gelukt.”

Benedenverdieping

In de hal boven vertrekt een trap - uiteraard in Travertin - naar de benedenverdieping waar je overvallen wordt door rust. Grote, robuuste, witte panelen – met opnieuw zwarte stalen accenten – geven de hal beneden een sereen, sacraal karakter. De ruimte wordt opgeluisterd door een kunstwerk van Arno Declercq. Rechts van de hal bevinden zich de gastenkamer, een gastenbadkamer en een fitnessruimte. De gastenkamer is, net als de master bedroom links, voorzien van een lambrisering. Zowel voor de panelen die de hal scheiden van de ruimtes als voor de lambrisering werd een speciale verftechniek gebruikt door Indico Painting. Eric Van Tilburg: “Voor de panelen maakten we gebruik van een borstelstreeptechniek die voor een minder vlakke en dus iets grovere textuur zorgt. Op de lambrisering werd de island-techniek toegepast, die ook voor een ietwat andere structuur zorgt.”

Terwijl de badkamers, met gepatineerd kraanwerk, volledig in Travertin zijn uitgevoerd, werden de vloeren van de hal en de andere ruimtes bedekt met brede, witgezeepte eiken planken. Voor de verlichting werd gekozen voor dezelfde kreon- cana profielen als boven, om opnieuw diepte te creëren met belijning in het verlengde. En uiteraard mag ook in de slaapkamer de nodige Belgische kunst niet ontbreken. Zo pronkt in de master bedroom onder andere een werk van Stan Van Steendam aan de muur en een digitaal-analoog kunstwerk van Louise Mertens. De conclusie is duidelijk: wie Eric Van Tilburg en zijn vrouw Anne Van Aelst bezoekt, komt terecht in een bad van luxe, sfeer en gezelligheid. In een penthouse waar details het verschil maken, een piekfijne afwerking de norm is, verlichting cruciaal is en kunst een prominente plaats krijgt. Sfeerscheppen kan in het luxe penthouse ook op maat doordat de woonst doordrongen is van domotica van Easing. TV kijken, ontbijten, gasten ontvangen… Voor iedere setting kan een lichtprogramma samengesteld worden.