Hoofdkantoor Fritz Hansen in een nieuw jasje

intsite | Hoofdkantoor Fritz Hansen in een nieuw jasje
  •   26 mrt 2020
  • Anke Henrotte

De zones met een huiselijke setting bevorderen de verbondenheid en creativiteit © Fritz Hansen

Het bekende Deense designhuis Fritz Hansen heeft haar hoofdkantoor in Allerød, ten noorden van Kopenhagen, een complete make-over gegeven. Met een grote portie stijl ondersteunt het nieuwe interieur de verschillende activiteiten die er dagelijks in het kantoor plaatsvinden. Door in te spelen op de behoeftes van de individuele medewerkers, wordt de productiviteit, concentratie, samenwerking en kennisoverdracht op kantoor gestimuleerd.

“Iedere werkdag voeren we een reeks uiteenlopende taken uit, gaande van individuele projecten tot teleconferenties en groepsactiviteiten. We wilden onze werknemers niet langer beperken tot een bureau, maar ontwikkelden een nieuw designconcept waarin ze, afhankelijk van hun taken, van omgeving kunnen veranderen. Verschillende activiteiten worden namelijk beter uitgevoerd in ruimtes waarin alle elementen specifiek werden ontworpen voor de taak in kwestie”, verklaart Christian Andresen, Head of Design bij Fritz Hansen.

Op basis van zijn expertise over design, marketing, retail en contracten ontwierp het designhuis een model dat een flexibelere werkomgeving mogelijk maakt. Met Activity Based Space Planning (ABSP) werd het hoofdkantoor opgesplitst in verschillende zones. In elke zone staat een andere functie centraal en worden andere doelen nagestreefd.

Zo bevordert de huiselijke setting de verbondenheid en creativiteit waardoor ideeën makkelijker kunnen worden uitgewisseld. Er kunnen zelfs onderlinge relaties ontstaan. De vergaderruimtes werden dan weer speciaal ontworpen om creatieve ideeën vorm te geven en te delen. Overdekte zones in de open ruimte bieden tot slot genoeg privacy om individueel opdrachten af te werken of eenvoudigweg een rustpauze te nemen tijdens een drukke werkdag. 

Flexibele expositieruimte

Niet alleen het kantoor van de meubelontwerper werd met het ABSP-model heringericht. Hun volledige showroom werd eveneens getransformeerd tot een flexibele expositieruimte die verandert in functie van de getoonde producten.


Bron: Fritz Hansen