De Bovenkamer: Tine Loncin

De Bovenkamer: Tine Loncin

intsite | De Bovenkamer: Tine Loncin
  •   30 mrt 2020
  • Anke Henrotte

© Tine Loncin

Voor Tine Loncin betekent ontwerpen het eigen ontwerpers-ego opzij zetten en luisteren naar wat de klant wil met respect voor de bestaande ruimtes, materialen, functionaliteit, productietijd en budget. Geïnspireerd door de simpelste dingen tovert de Brusselse al jaren mooie interieurprojecten uit haar hoed. Vandaag nemen we een kijkje in haar bovenkamer.

In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Tine Loncin

Op welk eigen gerealiseerde projecten bent u het meest trots?
“Ik ben erg trots op de verbouwing van een voormalig klooster tot kantoren van de VAD in Schaarbeek. Dat is mijn laatste project. Ontwerpen met een visie heeft niks te maken met een trend of een stijl. Het concept voor deze verbouwing is van in het begin gestuurd door gezond verstand. Ik vind het bevrijdend om op een transparante en eerlijke manier te verbouwen. Om tijd en geld uit te sparen heb ik de oude pleisterlagen in het klooster op sommige plekken bijvoorbeeld onaangeroerd gelaten en dus aanvaard dat de muren geen biljarttafels zijn. Daarvoor moet je natuurlijk wel opdrachtgevers hebben die je daarin willen volgen.”

Van welk project/object/idee in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“Ik heb recent een ontwerp van een bureautafel met stoel gemaakt. Ik wil die tafel graag bij een meubelfabrikant aan de man brengen.”

Welk project van een andere Belgische interieurarchitect(e)/designer is voor u een schot in de roos?
“De luifels en de bruggen van Laurent Ney maken altijd indruk op me. Hij is burgerlijk ingenieur en ontwerpt via geometrie, wiskunde en bouwfysica sculpturen die iets bijdragen aan de omgeving, niet als een kunstwerk dat de aandacht trekt. De vormen van Neys creaties zijn met het landschap verweven.”

Welke buitenlandse interieurarchitecten/designers vormen voor u een grote bron van inspiratie?
“De Japanse architecten SANAA zijn interessant. Hun bouwwerken stralen een soort lichtheid uit. De ontwerpen en ruimtes belééf je. Het gaat er bij SANAA niet alleen om wat je ziet, maar vooral om wat het ontwerp bij je teweeg brengt of wat je erbij voelt.”

Met welke materialen en/of technieken werkt u het liefst?
“Dat hangt af van het concept, de functie en het budget van elke opdracht. Er is dus niet echt één materiaal of techniek waar ik aan vasthou. Hier speelt ook de uitvoerder van het project een belangrijke rol. Ik werk graag samen met aannemers die meegaan in mijn denkpiste als ontwerper, goesting hebben om dingen uit te proberen met een materiaalsoort en een beetje risico willen nemen. Dat kan versterkend werken voor beide partijen. Zo heb ik ooit een tafel ontworpen die uit één standaard staalplaat was gevouwen zonder dat ik iets moest toevoegen of weghalen. Ik heb jaren gezocht naar een metaalbewerker die het zag zitten om daaraan mee te werken. Ooit kwam ik met mijn maquette in een smidse en het gesprek strandde al snel in: ‘Seg mevrouwke, een gewone plaat met vier poten eronder is nog altijd het eenvoudigst uit te voeren hoor!’ Dat getuigt natuurlijk van gezond verstand, maar het staat mijn conceptueel ontwerp in de weg.”

Welke jonge interieurarchitect(e)/designer in België maakt momenteel veel indruk op u?
“DOORZON interieurarchitecten hebben frisse ideeën. Neem nu hun kruk. Dat was een stuk buis waar ze wat mousse in hadden geduwd. Ze maken ogenschijnlijk basic en no-nonsense ontwerpen die tegelijkertijd zeer verfijnd zijn. Ik vind hun werk verfrissend en ontwapenend poëtisch. Alleen al hun tekeningen en maquettes zijn prachtig. Ze maken al kunstwerkjes nog voordat het project is uitgevoerd.”

Wat vindt u zo boeiend aan uw job als interieurarchitect(e)/designer? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
“Soms kom ik na een eerste contact met een opdrachtgever buiten met het euforische gevoel dat ik echt iets heb kunnen bijdragen. Ik kom af en toe met een concept opdraven dat de opdrachtgever helemaal niet in gedachten had. Mensen staan soms versteld van wat een interieurarchitect kan betekenen. De interieurarchitect is meer dan iemand die de ruimte opvult met objecten. Het is iemand die de ruimte intrinsiek en structureel aanpakt.”

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing ?
“Ik leer nog elke dag bij via aannemers. Ik doe niets liever dan in een atelier rondlopen om te zien hoe dingen technisch in elkaar zitten, wat je met welke machines kunt doen en om te bespreken op welke manier een detail zou kunnen worden uitgevoerd. Veel dingen inspireren mij: een film, kunstwerk of gewoon het doorbladeren van een boek. Daar komt echter niet altijd iets concreet uit. Dit klinkt misschien hoogdravend, maar als het meemaken van een theatervoorstelling leidt tot een catharsis, dan kan ik een hele week op wolkjes lopen! En dat geeft me een enorme drive om zelfverzekerd te werken aan een ontwerp.”

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was ? Komen droom en werkelijkheid overeen?
“Tijdens mijn studies interieurarchitectuur was het mijn ambitie om in de scenografie verder te gaan. Daarin heb ik me toen ook gespecialiseerd. Ik volgde daarna ook nog een opleiding theaterwetenschappen aan de VUB. Ik kreeg echter alsmaar meer opdrachten voor verbouwingen en zo kwam ik er niet aan toe om me verder te verdiepen in de scenografie. Dit was een heel natuurlijke evolutie.”

Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft hebt?
“De tandenborstel van Philippe Starck. Hij is de eerste designer die design betaalbaar maakte.”

Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur? 
“Dat heb ik niet. De schoenmaker is het slechtst geschoeid.”

No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“Ik zeg al honderd jaar dat ik zelf een sofa, eettafel, vestiairekast of keuken ga ontwerpen. Het is er nog altijd niet van gekomen. Ik ben wel van mening dat je als interieurarchitect moet vertrekken vanuit de ruimte. Als die goed zit, is het voor mij grotendeels af. Een designobject zal daar dan geen meerwaarde bieden.”

Snelle vragenronde

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect(e)/designer was? Scenario’s schrijven voor kortfilms!
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Interieurarchitectuur in Sint-Lukas in Brussel
Bij wie heeft u stage gelopen? Ik heb geen stage gelopen.
Wat was de titel van uw eindwerk? Dat ben ik vergeten. Het ging over de verhouding tussen object en context.
Favoriet interieur/designboek? Open-End van Marti Guixé
Favoriet ander boek? Ik las De gedaanteverwisseling van Franz Kafka als tiener. Dat is me altijd bijgebleven als een heftig verhaal. 
Favoriete film? “Amores Perros van Alejandro González Iñárritu. Maar eigenlijk hou ik van alle films van de Mexicaanse regisseurs Iñárritu, Del Toro en Cuarón.
Favoriete tv-programma? Breaking Bad en Better call Saul
Favoriete muziek? Op dat vlak ben ik een omnivoor. Ik luister echt naar alles!
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Ik heb veel vrije tijd. Die breng ik in 90% van de gevallen echter al werkend door. Zelfs als ik tv kijk of in bed lig, kan ik in gedachten met een ontwerp bezig zijn.
Favoriete Belgische stad? Brussel 
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? In de vijfhoek van Brussel gelegen op de rand van een woestijnlandschap in New Mexico in de Verenigde Staten.
Actief of passief sportbeoefenaar? Vooral passief
Favoriete beroepsgerelateerde website? Ik volg al mijn favoriete architecten en ontwerpers op Instagram.
Favoriete andere website? Mijn favoriete app is Spotify.