Nightclubbing design: het creëren van immersieve ervaringen

Nightclubbing design: het creëren van immersieve ervaringen

intsite | Nightclubbing design: het creëren van immersieve ervaringen
  •   05 okt 2020
  • Niels Rouvrois

© Formica

Het nachtclubseizoen loopt ten einde en met clubs die in het winterseizoen willen vernieuwen, grijpt Formica de gelegenheid aan om zich te verdiepen in hoe design een grote rol speelt in het creëren van een meeslepende club-ervaring. “Om een onvergetelijk avondje uit te beleven, hebben we het genoegen gehad om mee te werken aan twee nachtclubprojecten waarbij het interieur is gebruikt om een bewuste gebruikersreis te maken”, klinkt het bij Formica.

Pacha, Ibiza

Als een van de grootste namen in de nachtclubwereld kreeg Formica de kans om met Pacha samen te werken. Pacha is een lifestyle- en entertainmentmerk dat ernaar streeft om wereldwijd gerenommeerde avonden te organiseren die de moeite waard zijn om voor te reizen. Elke club van Pacha heeft een eigen identiteit die vaak een afspiegeling is van het erfgoed van het gebied. Pacha Ibiza is niet anders en creëert een visueel verhaal door middel van interieurdesign, zelfs tot aan de toiletten toe.

De recente toiletrenovatie is prachtig ontworpen om het gouden zand en het helderblauwe water van het eiland te weerspiegelen. Formica: “De toiletten zijn voorzien van maatwerkpanelen met behulp van onze digitale printservice Younique® van Formica Group. De afbeeldingen die hier op de muren zijn aangebracht, zorgen voor een indrukwekkend en samenhangend ontwerp dat aansluit bij het thema 'zomerse vibes'. De aandacht voor detail is bepalend voor het creëren van een originele en merkgebonden leadspace, waardoor de lat voor de rest van de horeca hoger wordt gelegd.

H-Club, België

De nachtclubindustrie is de laatste 10 jaar sterk veranderd door de dalende vraag naar goedkope bars en goedkope alcohol. Clubbers zijn nu op jacht naar een onvergetelijke avond en een gevoel van luxe, zoals de Holy Food Market Belgium, het tweede nachtclubproject waar Formica zijn tanden inzette. Gelegen in de gotische zestiende-eeuwse Baudelo-kapel in Gent, is de Holy Food Market een mooi voorbeeld van het gebruik van originaliteit om boven het standaard clublandschap uit te stijgen. Hier fungeert de zaal als een co-werkplek die H-Co heet. Naarmate de avond vordert, verandert de mooie en historische locatie in de H-Club, een verfijnde nachtclub.

H-Club creëert een eigentijdse esthetiek door de architectuur van het oorspronkelijke gebouw te vermengen met nieuwe meubels en details. Formica: “De originele bogen en muurlijsten zijn nog steeds van de tijd dat Mozart een van zijn allereerste concerten in de zaal speelde, terwijl er aparte ruimtes zijn gecreëerd voor eetkraampjes met behulp van ons Formica laminaat in Calacatta Marble. De mix van oud en nieuw gaat verder als we kijken naar de combinatie van het gebruik van grootschalig laminaat tegen de zwart-witte stenen vloertegels en de slim verlichte bar, die allemaal een luxueuze, hoogwaardige uitstraling hebben.”

Op de bovenverdieping is de weelderige esthetiek voortgezet door het gebruik van fluwelen stoelen, donkere houten vloeren en een combinatie van verschillende soorten tafels: ronde tafels met glas en messing randen en hoge massieve tafels gemaakt van Formica laminaat in Blue Storm. Door het slimme gebruik van verschillende statafels in deze ruimte wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen het bargedeelte en meer comfortabele zitgedeeltes.

“We vonden het geweldig om aan deze twee zeer verschillende projecten te werken en te zien hoe Formica Laminaat samen met andere materialen kan worden gebruikt om een merkbeleving te creëren, bedoeld voor de gebruikers”, aldus Formica.


Bron: Formica