Thuiswerken, dat vreet energie

Thuiswerken, dat vreet energie

intsite | Thuiswerken, dat vreet energie
  •   08 jun 2021
  • Niels Rouvrois

© Drisag

Corona kan een behoorlijke impact hebben op ons mentaal welzijn. We verbleven een lange tijd in onze huizen met beperkt sociaal contact, zowel zakelijk als familiaal. We mogen alweer een aantal zaken meer door enkele versoepelingen. En de vooruitzichten zien er rooskleurig uit. Maar thuiswerken blijft nog steeds de norm. Mensen voelen zich eenzaam, hebben stress en zijn uitgeput. Het duurt nu al meer dan een jaar en we snakken terug naar de bruisende werkvloer. Kortom er heerst ‘thuiswerkmoeheid’. Hoe krik je het mentaal welzijn van je medewerkers op? Drisag zet een aantal tips op een rij.

1. The choice is yours

Als het op gezond werkvermogen aankomt, vindt de meerderheid van de medewerkers ‘autonomie’ zeer belangrijk. De coronapandemie heeft er echter voor gezorgd dat velen van ons ‘naar huis gestuurd’ werden. Een gebrek aan keuze en een deuk in die belangrijke autonomie. Dit gebrek aan keuze heeft een frustrerende en soms zelfs desoriënterende werking op je medewerkers.

Wat kan je doen om dat gevoel van autonomie bij je medewerkers te behouden? Zorg ervoor dat je medewerkers doorheen de werkdag hun eigen keuzes kunnen inbouwen. Laat je medewerkers zelf hun vergadertijden of de volgorde van hun taken plannen. Wees flexibel in hun werktijden. Niet iedereen heeft een even gemakkelijke thuissituatie, houdt hier rekening mee.

2. Werkstructuur

Hoewel flexibiliteit van groot belang is in deze ingewikkelde tijden, blijft structuur cruciaal. Spoor elke medewerker aan een vast ritme te hanteren met deze flexibele werktijden. Een verstoord ritme kan zorgen voor stress en moedeloosheid. Dit beïnvloedt de productiviteit en het welzijn van jouw medewerkers in negatieve zin.

Door elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan, te lunchen en heldere afspraken te maken met jouw partner of huisgenoten omtrent de scheiding van werk en privé, creëer je een vaste structuur. Dit vast ritme geeft jouw medewerkers een houvast in deze lastige tijden.

3. Waardeer je werknemers

Waardeer het werk van je medewerkers: laat van je horen als bedrijf en betrek iedereen hierbij. Laat als bedrijf weten hoe het gaat en staat, ook wanneer dit minder goed is. Of neem onzekerheid weg wanneer het net goed gaat. Kortom, wees transparant en open.

4. Kwalitatieve werkplek

Schreeuwende kinderen tijdens een videocall, ook de werkgever met zijn 3 kinderen heeft hier wel eens last van. Maar hoe zit het met de kwaliteit van je werkplek? Naast een vaste werkplek is een kwalitatieve werkplek van groot belang. Heel wat medewerkers hebben thuis geen aparte werkkamer. Maar op een keukenstoel is een gezonde zithouding aannemen heel moeilijk of zelfs onmogelijk.

Langdurig slecht zitten kan leiden tot verschillende gezondheidsklachten, die jouw medewerkers uitgeput en prikkelbaar maakt. Rust je medewerker daarom uit met kwalitatief materiaal. Zo kan je bijvoorbeeld investeren in ergonomische bureaustoelen voor bij jouw medewerkers thuis.

5. Bonding time

Het thuiswerken zorgt ervoor dat wij die ontspannende lunchpauzes en gezellige babbels bij het koffiemachine met collega’s moeten missen. Deze momenten zorgen voor ontspanning en zijn noodzakelijk tijdens een drukke werkdag.

Las deze momenten online in, virtuele lunch of koffiepauze met collega’s. Een goeie babbel ( let op: niet werk-gerelateerd) doet deugd. De gedachten en zorgen even verzetten. Als werkgever kan je na een vergadering telkens een kort momentje inlassen waarbij je vraagt hoe het nu echt gaat met jouw medewerkers.

Kortom het is van groot belang om er niet enkel als werkgever maar ook als vriend te zijn voor jouw medewerkers. Hanteer een menselijk coronabeleid waar begrip en steun centraal staan.

Bron: Drisag