Een ergonomisch verantwoorde noodwerkplek

Een ergonomisch verantwoorde noodwerkplek

intsite | Een ergonomisch verantwoorde noodwerkplek
  •   22 jun 2021
  • Niels Rouvrois

© Ergo Comfort

Werkhouding, werkplekinrichting en workout/meer beweging. Deze drie W’s zorgen dat je op een gezonde manier kan thuiswerken. Een goed ingerichte werkplek zorgt ervoor dat je in een goede houding kan werken en meer beweging en afwisseling van houding stimuleert je bloedcirculatie waardoor je alerter en langer gefocust blijft. Ergo Comfort zet enkele tips op een rij.

Wist je dat een verkeerde opstelling van je beeldscherm direct effect heeft op je werkhouding? Dat een voorovergebogen houding al snel kan leiden tot nek- en schouderklachten. In deze C-houding zorgt het gewicht van je hoofd ervoor dat de kracht op de nekspieren snel oploopt naar 27 kilo! En dan nog te bedenken dat je nek heel de dag je hoofd moet dragen.

Werk je met een vast scherm ? Dan gebruik je best een monitorarm, zo kan je het beeldscherm eenvoudig en snel op ooghoogte brengen en neem je automatisch een rechte werkhouding aan. Werk je met meerdere schermen dan kies je gewoon voor een dubbele monitorarm.

Schermen op ooghoogte

Werk je met een vast scherm maar heb je ook een laptop en gebruik je die ook graag ? Zorg dan dat beide schermen op een zelfde ooghoogte staan. Verhoog de laptop of gebruik een dubbele flatscreenarm met een aansluiting voor het scherm en met een laptopmodule.

De flatscreenarmen zijn modulair opgebouwd en kunnen snel en makkelijk omgebouwd worden naar de formatie die je nodig hebt. Struikelen over kabels wordt vermeden door een geïntegreerd kabelmanagement en de bureaumontage gebeurd dmv een tafelklem (bovenrandklem of doorvoerklem).

Laptophouder

Heel wat “noodthuiswerkers” beschikken niet over een aparte ruimte om een bureau met vast scherm te plaatsen maar werken met de laptop op de keukentafel, aan het kookeiland, in de slaapkamer ... Wil je nek-en rugklachten vermijden, plaats dan je laptop in een laptophouder zodat die op de juiste hoogte staat.

Een gevolg hiervan is dat je een apart toetsenbord en muis nodig hebt. Misschien heb je nog ergens een “klassiek” toetsenbord liggen? Mocht dat niet het geval zijn, overweeg dan om een compact toetsenbord aan te schaffen. Zo kan je mooi binnen je schouderzone werken en verlaagd de spierspanning in je arm en schouder. De muis ligt nu op de plaats waar normaal bij een klassiek toetsenbord het numerieke gedeelte ligt maw veel dichter. Werken met een gestrekte arm zorgt vaak voor onnodige overbelastingsletsels (RSI-CANS) en zeurende pijn. Door het compacte formaat is het toetsenbord ook makkelijk op te bergen in je laptoptas of handtas.

De juiste muis

Om je ergonomische werkplek te vervolledigen, is er nog een muis nodig. Wist je dat veel computer gerelateerde klachten worden veroorzaakt door te lang onafgebroken te werken met de computermuis? Een klassieke standaard muis brengt je hand en pols in een onnatuurlijke houding en lokt daarnaast ook kleine, belastende bewegingen uit. Daarom dat er alternatieven ontwikkeld zijn zoals verticale en centrale muizen. Een verticale muis zorgt ervoor dat je hand, pols en onderarm in een natuurlijke houding staat, zoals wanneer je iemand een hand geeft. De handshoemouse ondersteunt je handpalm en een centrale muis ligt recht voor je toetsenbord. Een verticale Break muis geeft met een gekleurd lichtje aan wanneer je best even een korte pauze neemt, ideaal om overbelasting te vermijden.

Welke schoenmaat heb je? 39 of 42? Draag je dan een schoen met schoenmaat 35? Nee toch. Welke handmaat en of handbreedte heb je? De meeste mensen weten dat niet omdat ze zich die vraag nog niet gesteld hebben, nochtans werkt bijna iedereen elke dag verschillende uren met een computermuis. Gun jezelf meer comfort en kies een computermuis die perfect bij je past.


Bron: Ergo Comfort