Panelgesprek ‘akoestiek & esthetiek’: “Twee vliegen in één klap”

intsite | Panelgesprek ‘akoestiek & esthetiek’: “Twee vliegen in één klap”

'akoestiek & esthetiek"

Dinsdag 29 januari werd het event 'akoestiek & esthetiek' op de slotdag van de Intirio- en TrendZ-vakbeurs afgesloten met een panelgesprek tussen drie interieurbureaus, gemodereerd door Rik Neven van Palindroom (architectura.be / intsite.be).

Het seminarie bestond uit twee delen en begon met een reeks van tien akoestiekpitches, gevolgd door drie interessante case study’s. Interieurbureaus Deusjevoo uit Hasselt, Belisia uit Bilzen en All Interior Projects uit Gentbrugge stelden afzonderlijk een project voor waarin niet alleen akoestiek een belangrijke rol speelde, maar ook de esthetische waarde ervan. Het event eindigde met een kort panelgesprek waarin de drie interieurbureaus nog even aan de tand werden gevoeld. Wij zetten enkele interessant quotes op een rij.

Zijn de landschapskantoren zoals we ze kennen stilaan passé?
Merlijn van Kan (Belisia): “Die trend merken we inderdaad een beetje. Het moest allemaal ruim en open zijn, maar vandaag zijn we op veel van die plaatsen wel weer glas aan het plaatsen omdat het landschapskantoor niet echt bracht wat ervan verwacht werd. Soms kan het ook niet anders dan voor afscheiding te zorgen. Denk maar aan callcenters.”
Sofie Derwael (Deusjevoo): “De akoestiek moet optimaal zijn voor iedereen. Wie uitbundig wil zijn, lawaai wil maken of moet bellen, kan zich beter buiten het landschapskantoor begeven. Wij zijn daarom voorstander van het creëren van luide ruimtes en break-out rooms.”

Fabrikanten besteden veel aandacht aan duurzaamheid en cradle to cradle. In hoeverre speelt dat voor interieurbureaus een rol?
Yves Bailliu (All Interior Projects): “De vraag naar akoestiek wordt ons niet vaak in het begin gesteld, maar het wordt wel gaandeweg meegenomen in het project. Daarom pakken wij akoestiek ook eerder a-typisch aan.”
Sofie Derwael: “Het is sowieso belangrijk dat de gebruikte materialen duurzaam zijn, maar ook wij merken hierin niet meteen een rechtstreekse vraag van de opdrachtgever. Wijzelf nemen hierin dan de leiding.”

Is het wel altijd duidelijk wie zich over akoestiek moet ontfermen in een project?
Merlijn van Kan: “In principe houdt een goeie architect daar rekening mee. In de praktijk zien we vaak dat vooral de praktische man in het verhaal er rekening mee houdt. Veel meer dan de op esthetiek gerichte spelers. Ik ben van mening dat akoestiek al in de basis van een project opgenomen moet worden.”

Als de basisakoestiek al in orde is, zijn dan de extra toevoegingen (die de fabrikanten tijdens de pitches voorstelden) nog wel noodzakelijk?
Yves Bailliu: “Dat zal afhangen van de functie en de grootte van de ruimte. Niet iedere ruimte heeft dezelfde akoestische zorgen nodig. In drukbezette ruimtes met veel volk zijn extra maatregelen toch zeker nog wel aangewezen.”

Worden er voor de klanten studies gedaan op het vlak van akoestiek?
Yves Bailliu: “We komen uit een fase van trial & error. Een fase waarin alles heel minimalistisch moest zijn. Wanneer je wat zachte materialen integreert in de ruimte, creëer je meteen een akoestisch effect. Het wordt door ons niet specifiek uitgerekend en we houden ook veel rekening met het esthetische.”
Sofie Derwael: “Omdat wij effectief studies laten uitvoeren door een akoestisch bureau, ervaren wij het niet als een moeilijkheid om de klanten te overtuigen van het akoestisch belang. Op het buigevoel werken gaat maar tot een bepaalde hoogte. In een school ligt het bijvoorbeeld veel gevoeliger."

Als jullie één gouden akoestische mogen geven, welk zou dat dan zijn?
Yves Bailliu: “Steek akoestiek zo vroeg mogelijk in de ontwerpfase.”
Sofie Derwael: “Kijk naar de functies en behoeften van de mensen die de ruimte zullen gebruiken.”
Merlijn van Kan: “Gebruik akoestiek als verfraaiing en dan heb je twee vliegen in een klap.”